Marije Magitoadmin

Organisatie: JKC voor professionals, Stichting Jonge Kind Centrum en Stichting BKK
Werkgebieden: wetenschap, onderzoek en advies, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, training en nascholing
Specialisme(n): bestuurder, ondernemer, manager, pedagogisch medewerker, opleider/trainer van professionals, hbo coach, wetenschapper, onderzoeker, adviseur
Lid sinds: 11-02-2016
Laatste tweet van @mooiwerkmarije
@SharonStellaard 😂 het kan in Almere
Geplaatst op: 23-01-2019

Ben jij een "kleine kinderopvanghouder" en wil je leren hoe JIJ je kunt onderscheiden op het gebied van pedagogische kwaliteit? Doe dan ook mee met de leergang pedagogische klantbelofte van stichting BKK. Een unieke kans, grijp 'm :)

U bent de eerste om te reageren.

Ik heb dit jaar het voorrecht om maar liefst 2 keer op studiereis te gaan :). Eind mei ga ik, in het kader van een opdracht van Stichting BKK (Bureau Kwaliteit Kinderopvang) mee op studiereis naar Berlijn. In oktober ga ik op studiereis naar Stockholm om daar vooral Reggio gerelateerde organisaties te bezoeken.
Wat vind jij dat ik mee terug moet nemen voor ENTZA?

U bent de eerste om te reageren.

Even lezen, dan weet je gelijk wat JIJ kunt doen om stress bij kinderen te voorkomen/te verminderen. Als extra tip: zorg dat je verschillende hoekjes (afgebakend) hebt waar kinderen hun eigen spel ongestord kunnen spelen EN regel een "verstop plek". Een plek waar kinderen zich even kunnen terugtrekken, en dat is dus een plek waar ook jij niet direct zicht op hebt (maar waar je wel af en toe even gaat kijken ;) )

U bent de eerste om te reageren.

Op deze dag van de verkiezingen....nog even ter overweging..... denk aan de toekomst, die ligt in de handen van onze jonge kinderen.

U bent de eerste om te reageren.

"De kracht van beeld...."

Het begint met: “Oh, het is zo erg om je eigen stem te horen!” en “Oh wat zit mijn haar raar”. En dan: ”Oh wat kijkt dat kindje beteuterd, ik had het niet gezien”, “Ohhh wat reageer ik geïrriteerd naar dit kind en zie eens hoe verdrietig ze kijkt, wat erg…….”. Tot: “Ben ik dit?”, “Zo wil ik helemaal niet zijn”….

Zomaar wat uitspraken van pedagogisch medewerkers tijdens individuele video interactie begeleiding.

Video Interactie Begeleiding (VIB) levert een spiegel voor je eigen gedrag, je ziet jezelf vanaf een afstand en je ziet hoe de kinderen (niet) op je reageren. Dit levert een van de meest krachtige ontwikkelingsmomenten op die ik ken in mijn werk als trainer. We gaan er over in gesprek en meestal geven pedagogisch medewerkers uit zichzelf aan wat ze een volgende keer anders gaan doen. En vaak is het ook gewoon stil…. soms wordt er zelfs een traantje weggepinkt.

VIB raakt dieper dan welk studieboek of training dan ook. Het raakt jezelf….gewoon door jou zelf…..

Vandaag vertelde een pedagogisch medewerker me dat zij, na aanvankelijke weerstand, zo veel leert van de VIB consulten, gewoonweg door te kijken nar de interactie tussen haar en de kinderen: “Ik merk dat ik beter aansluit bij de behoeften die kinderen hebben, ik zie het gewoon beter. Ik kan makkelijker mijn taak loslaten om kinderen meer ruimte te geven om zelf richting te geven aan een activiteit. Daarmee zie je echt in het beeld dat kinderen zo veel meer plezier hebben tijdens de activiteit. En als je er plezier in hebt dan leer je gewoon makkelijker. Video Interactie Begeleiding heeft mij ECHT verdieping in mijn werk als professional in de kinderopvang gebracht”.

VIB stimuleert de kwaliteit van pedagogisch medewerkers, net als een VVE-training dat kan doen. Een studie onder leiding van hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink liet afgelopen najaar zien dat het combineren van deze twee manieren van leren nog efficiënter is.

Al jaren wordt door mij, als VVE trainer Uk & Puk, VIB ingezet tijdens de individuele consulten in de tweejarige certificeringstrajecten en in de instroomgroepen.
Ook zet ik VIB in tijdens de individuele contactmomenten bij de gesubsidieerde training “Oog voor Interactie” en komend jaar ga ik zelfs een combitraining TINK (gesubsidieerd) EN drie VIB groepsconsulten (op kosten van de kinderopvang zelf) bij een kinderopvangorganisatie uitvoeren. Ik ben heel benieuwd tot welke resultaten deze combivorm gaat leiden. Het kan bijna niet anders dan dat de gedragsverandering (waar professionele training toch altijd een (van de) doel(en) van is, beter en langdurig resultaat op gaat leveren.

Ik ben benieuwd wie van jullie ook werkt met Video Interactie Begeleiding en hoe jullie de resultaten ervaren. Leuk als je die met ons allemaal wilt delen.

U bent de eerste om te reageren.

10 gouden tips voor de aanvraag van subsidie trainingen taal- en interactievaardigheden "TINK" en "Oog voor Interactie"

U bent de eerste om te reageren.

Een leven lang leren


Een paar weken geleden ben ik weer eens begonnen met het volgen van een training: de training docent Babymassage en Baby-Yoga.
Nu dacht ik: "ik loop al heel wat jaren mee en eigenlijk weet ik toch al wel heel veel over de ontwikkeling van baby’s; hoe die ontwikkeling verloopt en wat je kunt doen om die ontwikkeling te stimuleren". Vooral vanuit educatief gebied ben ik daar inmiddels heel bedreven in.

Wat ik in deze training leer is hoe je op een andere, nog intuïtievere manier contact kunt maken met baby’s en ze kunt stimuleren in hun ontwikkeling, op sociaal gebied, cognitief, zintuiglijk… net weer even anders belicht dan wat en hoe ik het al wist.

De training is voor mij een verrijking en ik kwam met allemaal nieuwe ideeen thuis.
Van eyeopeners tot opfrissing tot nieuwe informatie, het kwam allemaal voorbij in de training.

Dit laatste krijg ik ook veel terug in de trainingen taal-en interactievaardigheden “TINK” en “Oog voor Interactie” die ik verzorg in de kinderopvang.
Naast alle praktische handvatten die de pedagogisch medewerkers tijdens deze trainingen meekrijgen staat vooral ook zelfreflectie op het menu. Kijken naar jezelf en je afvragen “Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe”.
De een vind het meteen leuk de ander moet erg wennen aan het kijken naar zichzelf. Hoe dan ook, allemaal vinden dat ze er veel van leren, dat het hun werk verrijkt, dat ze nu nog beter naar kinderen en hun behoeften kijken.
Ze zijn aan het werk gegaan met “ingesleten patronen: het werk zoals ik het al jaren doe…” en waarvan ze vinden dat dat ook anders kan en soms ook gewoon anders moet.
Iedere pedagogisch medewerker in zijn/haar eigen leerproces.

Geen betere leermethode dan een intrinsieke motivatie om anders en beter te willen. Daar de aanjager en enthousiasmeerder van te zijn is voor mij als trainer een voorrecht en ik doe het vol overgave. Het mooie van deze trainingen is dat de kinderen EN de pedagogisch medewerkers hier optimaal van profiteren. De kinderen, omdat er nu nog bewuster met hen “gewerkt” wordt, de pedagogisch medewerkers omdat ze nu “veel meer terugkrijgen van de kinderen, veel meer diepgang in hun werk ervaren en dus veel meer voldoening van hun werk hebben”.

Wil jij als pedagogisch medewerker ook “een (start maken met een) leven lang leren”?
Tip dan je leidinggevende op de gesubsidieerde trainingen “TINK” en “Oog voor Interactie”. Via bijgaande link kun je meer over lezen over de procedure en linkjes vinden naar de trainingen en hun gecertificeerde trainers.

U bent de eerste om te reageren.

Heb jij ze in de groep? Broekpoepers/broekplassers..... doe er ajb wat mee! Help deze kinderen.

U bent de eerste om te reageren.

Heb jij een HBO diploma en zou je graag meewerken aan het doorontwikkelen van talenten van peuters? Solliciteer dan op deze vacature bij GO! Kinderopvang. Ze hebben locaties in Lelystad en Almere

U bent de eerste om te reageren.

(Speel-) materialenbon van €150- winnen? Kom naar de ENTZA Energy bijeenkomst op woensdag 26 oktober aanstaande om te horen hoe je kans maakt op deze prijs. Daarnaast een avond vol interessante info en workshops over spelen spelen spelen.... Dat spreekt jou als professional jonge kind natuurlijk aan!
Gratis entree, gratis koffie en thee.... ik zeg: doen!
Ik ben er natuurlijk ook, zie ik je daar?

Vrolijke groeten, Marije Magito

U bent de eerste om te reageren.

Wil jij een workshop winnen voor je kinderdagverblijf? Doe dan mee!

U bent de eerste om te reageren.

Het spelend babybrein

De hersenontwikkeling van baby’s gaat in het eerste levensjaar razendsnel.
Het babybrein wordt in het eerste halfjaar wel twee keer zo groot. Naast genetische aanleg is het voor de hersenontwikkeling belangrijk dat we baby’s stimuleren en laten uitproberen.
Hoe meer hersenen leren, hoe beter ze zich ontwikkelen.

Bij geboorte zien baby’s slechts tot twintig centimeter scherp en kunnen ook nog niet echt kleuren zien. Ze kunnen wel grote objecten, grote zwart-wit patronen en beweging waarnemen. Het gebrekkige zicht van een pasgeboren baby komt doordat het visuele gebied nog niet goed ontwikkeld is. De hersenen hebben visuele input nodig om het visuele netwerk goed aan te leggen. Een baby moet dus zien om te leren zien.
Dit geldt natuurlijk ook voor de tastzin; een baby leert verschillende objecten te onderscheiden door te voelen. In het begin veelal met de mond, maar zodra de tastzin in de handen zich verder ontwikkeld leren baby’s ook verschillende structuren met hun handen te onderscheiden. Voelt iets hard, glad, ruw, warm of juist koud aan?

Hoe kun je zelf ontwikkelingsstimulerend spelen op de kinderopvang?
Beweeg, kijk om je heen en ga naar buiten. Ga op avontuur, ontdek en ontwikkel. Beleef het hier en nu en speel in op de omgeving van het kind. Gebruik wat voor handen is; toont een baby interesse in een bal? Rol hem dan zachtjes heen en weer. Ben je buiten, ontdek dan samen hoe de blaadjes vallen als je een handje vol in de lucht gooit. Binnen kun je dit natuurlijk prima met tissues, veertjes of sjaaltjes doen. Blaas zeepbellen op de groep en laat de baby’s op hun hun buik met spiegeltjes en zwart-wit patronen spelen.

Hoe meer hersenen leren, hoe beter ze zich ontwikkelen. Hoe beter de ontwikkeling van de hersenen, hoe breder het leervermogen. Hoe breder het leervermogen, hoe makkelijk leren gaat en hoe sneller talent en plezier in leren en “de vorm waarin” ontdekt wordt. Hoe sneller dat duidelijk is hoe beter je als ouder, als pedagogisch medewerker en onderwijs kan aansluiten bij de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van kinderen. En hoe beter je dat doet, hoe soepeler de opvoeding gaat… en dat betekent: blije kinderen & blije ouders :).

Veel speelplezier, Marije Magito

PS De training “Ontwikkelingstimulerend spelen met baby’s” van het Jonge Kind Centrum is een training speciaal ontwikkeld voor de kinderopvang. In deze training leer je meer over de hersenontwikkeling van baby’s en ga je zelf aan de slag met praktische activiteiten die je op de groep kunt gebruiken.

U bent de eerste om te reageren.

Geef zo af en toe eens toe aan jouw eigen "kinderlijke geluk". Voel hoe de kinderlijke verwondering en spanning nog steeds in je zit. Wedden dat je er blij van wordt?!

U bent de eerste om te reageren.

Bekijk deze korte informatieve film over 'de ontwikkeling' van het jonge kind en raak geïnspireerd om een bijdrage te (blijven) leveren aan het vergroten van ontwikkelingskansen van het jonge kind. Welke ondersteuning kan een professional bieden en wat werkt? Er komen wetenschappers, beleidsmakers en professionals aan het woord over het belang van samen doordenken, goede interactievaardigheden en zelfsturing.

U bent de eerste om te reageren.
Organisatie: JKC voor professionals, Stichting Jonge Kind Centrum en Stichting BKK
Specialisaties: bestuurder, ondernemer, manager, pedagogisch medewerker, opleider/trainer van professionals, hbo coach, wetenschapper, onderzoeker, adviseur
Werkgebieden: wetenschap, onderzoek en advies, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, training en nascholing
Inloggen
Ik wil bijdragen:
Sluiten